La Junta de Govern Local ha donat llum verda a este document històric, que servirà de guia per a la incorporació i utilització d'esta tecnologia amb l'objectiu de millorar els servicis que l'administració pública oferix a la ciutadania. El compromís municipal és que la IA optimitze els recursos públics.
Segons ha explicat la regidora d'Innovació, Tecnologia, Agenda Digital i Captació d'Inversions, Paula Llobet, “la intel·ligència artificial no és una ferramenta més; és un canvi de model que exigix lideratge, governança i visió de futur”.
El primer principi del decàleg subratlla una “IA centrada en les persones, desenvolupada i utilitzada conforme al marc europeu, amb ple respecte als drets fonamentals, la dignitat humana i els valors democràtics”. L'acord també destaca la decisió de tractar la IA com un canvi organitzatiu, amb lideratge institucional, i no com una simple adquisició tecnològica.
El text aprovat garantix la supervisió humana de les decisions, la transparència dels sistemes utilitzats i una avaluació contínua dels seus resultats i efectes. A més, l'Ajuntament es compromet a oferir formació gratuïta a la ciutadania, amb especial atenció als col·lectius amb risc d'exclusió digital, per a assegurar que la transformació no deixe ningú arrere.
El decàleg també reflectix la voluntat de comptar amb la participació activa del personal municipal, assumint la seua formació i diàleg permanent. Així mateix, mostra un “suport actiu al teixit econòmic de la ciutat” i defensa el paper de València com a agregadora de dades.
Finalment, es preveu la col·laboració amb universitats, centres de recerca i infraestructures europees, així com la protecció reforçada dels drets front a usos il·lícits i la vocació de València com a referent europeu en IA aplicada. Esta iniciativa consolida una estratègia ja en marxa, que inclou la creació del Comité d'Ètica i Governança de la IA (CEGIA) i l'Oficina Tècnica d'IA i Dades.




