La jubilació a Espanya continua sent un tema d'interés ciutadà, especialment per l'alta proporció de pensionistes i persones grans. Els canvis normatius recents podrien afectar significativament alguns casos. La regulació ha donat prioritat al període cotitzat sobre l'edat del pensionista.
Alfonso Muñoz, funcionari de la Seguretat Social, explica el funcionament del sistema de jubilació basat en els anys cotitzats. Un punt clau és que uns pocs mesos de cotització poden marcar una gran diferència en la prestació. Segons Muñoz, els treballadors només podran jubilar-se als 65 anys si han acumulat més de 38 anys i 3 mesos cotitzats.
Les persones que no arribin a esta xifra hauran d'esperar fins als 66 anys i 10 mesos per accedir a la pensió de jubilació. Retirar-se abans d'esta data podria comportar una reducció de la prestació. Amb la normativa actual, dos persones de la mateixa edat poden tindre edats de jubilació diferents degut al seu historial laboral.
En cas que un treballador es jubili als 65 anys sense els anys de cotització necessaris, s'aplicarien coeficients reductors a la pensió de forma permanent, especialment en jubilacions anticipades voluntàries. Estos coeficients depenen dels anys cotitzats i del temps d'avançament de la jubilació.
A partir de 2027, l'edat ordinària de jubilació augmentarà als 67 anys si no es compleixen els 38 anys i 6 mesos cotitzats. No obstant això, aquells que sí els complisquen podran retirar-se als 65 anys, una mesura que la Seguretat Social utilitza per a compensar a qui comença a cotitzar prompte.




