València redescobrix l'exposició que desafià l'art oficial en 1976

La Sala Municipal acull 'ALTRES', una mostra que revisita el debat artístic i institucional de la Transició.

Imatge genèrica d'una galeria d'art contemporani amb obres exposades.
IA

Imatge genèrica d'una galeria d'art contemporani amb obres exposades.

La Sala Municipal de Exposiciones de València presenta «ALTRES», una mostra que fins al 29 de novembre de 2026 revisita l'impacte de l'exposició de 1976 impulsada pel Col·lectiu de Pintors del País Valencià.

La Sala Municipal de Exposiciones de València ha obert les portes a «ALTRES», una proposta que es podrà visitar des de hui, 26 de juny, fins al 29 de novembre de 2026. Este projecte proposa un recorregut documental i històric al voltant de l'impacte que va suposar l'exhibició «Els altres 75 anys de pintura valenciana». Aquella iniciativa civil, posada en marxa pel Col·lectiu de Pintors del País Valencià en 1976, es va configurar com una rèplica contundent i crítica davant una antologia oficial de l'art valencià impulsada per la mateixa administració local un any abans.
El context artístic coincidia amb el final de la dictadura i els inicis de la transició, un període en què els professionals creatius i galeristes valencians van coordinar-se per reivindicar canvis institucionals i democratitzar la cultura. Marta López Ricarte, responsable del Museo de la Ciudad, ha destacat la importància d'assimilar la història per mesurar els avanços col·lectius.
La mostra no busca recrear els esdeveniments de forma exacta, sinó aproximar-s'hi mitjançant fragments. Una de les principals atraccions és el confrontament directe entre cinc llenços del col·lectiu dissident de 1976 i tres obres de Joaquín Sorolla, Ignacio Pinazo i Antonio Fillol de la selecció institucional de 1975, il·lustrant les disputes sobre la legitimitat de l'art.
El públic podrà examinar obres de figures com Jordi Teixidor, Javier Calvo, Juana Francés, Rosa Torres, Juan Genovés, Antoni Miró, Artur Heras, Anzo, Arcadi Blasco, Hernández Mompó, Josep Renau, Rafael Armengol, Equipo Crónica i Eusebio Sempere.
El muntatge inclou documentació de premsa i registres audiovisuals amb les vivències de creadors i crítics supervivents, així com aportacions de gestors culturals actuals com Pablo González Tornel, Lydia Frasquet, José Martí Martínez o Ramón Esteve.
L'exhibició és gratuïta a les instal·lacions de l'Ayuntamiento, per carrer Arzobispo Mayoral. L'horari és de dimarts a dissabte de 10:00 a 14:00 i de 15:00 a 19:00, i els diumenges de 10:00 a 14:00. Els dilluns romandrà tancat.