Oltra crida a defensar la democràcia per frenar l'extrema dreta

La candidata de Compromís a València reclama regular el poder i apel·la a la fraternitat per guanyar les causes humanes.

Imatge genèrica d'un micròfon en un faristol.
IA

Imatge genèrica d'un micròfon en un faristol.

La futura candidata de Compromís a la batllia de València, Mònica Oltra, ha fet una crida a posar la democràcia al centre per frenar l'extrema dreta, afirmant que "per ací els guanyarem".

La futura candidata de Compromís a la batllia de València i ex-vice-presidenta del Consell, Mónica Oltra, ha fet una crida a tornar a posar la democràcia al centre per frenar l’extrema dreta. Segons que ha dit, “per ací els guanyarem”. Oltra defensa que tot depèn d’assumir el poder de la democràcia: “No és el poder del poble? Doncs que ho siga de debò. I per ací els guanyarem.”
Ho ha expressat hui durant un acte organitzat per Facua, amb el títol “Frenar l’extrema dreta”, a València. Oltra ha remarcat que “regular” és clau perquè la democràcia recupere les regnes. Explica la importància de separar els poders: “No pots tindre un poder de l’estat sense control democràtic. Per tant, tot implica prendre el poder de la democràcia”, ha subratllat.
Oltra sosté que cal molta acció, però també molta reflexió. “No és inevitable que vinga l’extrema dreta. Si no volem, no vindran. Jo no crec en la inevitabilitat d’això. En aquest país, cada vegada que algú ha dit ‘no passaran’, han passat. Per tant, jo no vull frenar-los, jo vull guanyar-los.”
En aquest punt, la candidata s’ha demanat com guanyar a l’extrema dreta, advertint que té, sobretot, diners. Ha ironitzat: “Si vosté és tan patriota, faça el favor de regalar a Espanya els diners que guanyarà. Doneu tots els beneficis a Espanya i així tindrem recursos per a dependència, sanitat i educació, i tot allò que fa que valga la pena dir que un viu a Espanya.”
Oltra remarca que molts són “patriotes del color dels diners”, perquè “la seua pàtria és el color dels diners de cada moneda dels països” on tenen empreses offshore. Segons Oltra, “qualsevol que haja baixat d’una pastera, es compre un xupa-xup i pague l’IVA del xupa-xup és més patriota que un senyor que s’emporta les empreses a Panamà”.
La candidata de Compromís ha posat l’accent en conceptes com fraternitat i consciència: “Dels tres aforismes (llibertat, igualtat, fraternitat) crec que ara s’ha de treballar el de la fraternitat. Perquè només des de la fraternitat n’eixirem, perquè el major enemic és l’individualisme. Només en la col·lectivitat et reconeixes.”
També ha defensat la consciència: “No sobreviurem individualment. No hi ha eixida individual. I qui creu que en té serà el primer a caure.” Oltra sosté que només en la comunió s’avança: “El dia de la gota freda no vingué només una persona a traure fang. Molta gent es jugà la vida per salvar la d’altres. Això és el que és ser humà.”
Oltra també ha reflexionat sobre el paper dels joves i considera essencial escoltar-los: “Els diem massa coses i els escoltem poc. Tenen molt a dir. No cal tenir-los només com ‘sou el futur’, perquè són present, estan vius.”
Parlant sobre la seua candidatura a la batllia de València, Oltra afirma que “tot el que és proper t’interessa més”. Qüestiona l’interès social pel Ministeri de Defensa espanyol o la policia espanyola, en comparació amb la proximitat de la sanitat, l’educació o els serveis socials.
Remarca que les competències estatals “queden molt lluny de la vida quotidiana” i per això sempre li ha interessat més “la nostra terra”. “Tenim la seu ací i ens centrem en la nostra terra.”
Oltra diu que “no” és “patriota de les sigles”, sinó “de les causes” i sosté que “la causa més important ara és la humana i la lluita per la vida”. Assenyala que “l’oligarquia ha declarat la guerra a la vida”. Defensa un projecte que desbordi les sigles i inclogui tothom: “No sols ha de desbordar les sigles, sinó també els partits de la candidatura guanyadora.”
Sobre la necessitat d’unir l’esquerra més enllà del PSOE espanyol, opina que cal un projecte il·lusionant i destaca que “l’important és el què”. Ha afegit: “L’objectiu ha de ser ambiciós, no tímid. Hem d’anar a totes, perquè ens va la vida.”
Respecte del procés judicial que l’afecta, Oltra considera que la seua dimissió fou fruit d’una “novel·la inventada”. Apunta: “L’extrema dreta, mitjans de comunicació, una novel·la inventada, un jutge que diu que no hi ha cap indici, una jerarquia judicial que fa que continue i uns socis de govern que digueren ‘per ací tens la porta, o te’n vas o t’he de fer fora’.” “Tothom sap com acabà aquest conte. Com que no pogueren a les urnes, van embolicar-ho després. Quantes coses ens tombà el Tribunal Superior de Justícia del País Valencià, a la Secció Quarta?”, ha afegit.
Critica una “intrusió en el poder legislatiu per part de la jerarquia judicial, que simplement no acceptà que la majoria fóra triada democràticament.”