“"La transició cap a estos nous models de mobilitat no pot fer-se de manera unilateral. Ha de realitzar-se des del diàleg social i la concertació, garantint que les mesures adoptades responguen a les necessitats reals de les plantilles i contribuïsquen de forma efectiva a consolidar entorns laborals més segurs i respectuosos amb el medi ambient."
UGT impulsa a Alcoi la negociació de Plans de Mobilitat Sostenible
La jornada informativa busca dotar els representants sindicals de ferramentes per a millorar la mobilitat laboral i reduir emissions.
Per Neus Mollà i Roca
••3 min de lectura
IA
Imatge genèrica de delegats sindicals participant en una jornada informativa sobre mobilitat laboral.
La seu d'UGT a Alcoi ha acollit una jornada per a analitzar els reptes de la mobilitat laboral, presentant un tríptic informatiu per a facilitar la negociació de Plans de Mobilitat Sostenible al Treball.
La seu d'UGT a Alcoi ha sigut l'escenari d'una jornada informativa centrada en la mobilitat laboral. L'objectiu principal ha sigut analitzar els reptes i oportunitats d'este àmbit, presentant a més un tríptic destinat a delegades, delegats i representants sindicals. Este document pretén ser una guia pràctica per a facilitar la negociació i implantació dels futurs Plans de Mobilitat Sostenible al Treball en les empreses de la Comunitat Valenciana.
El tríptic oferix una resum de les claus essencials per a negociar mesures eficients, posant l'accent en la promoció d'una mobilitat més segura, saludable i sostenible. Es destaca que l'adopció d'estos plans comportarà una reducció directa d'emissions, una millora de la qualitat de l'aire i una política activa de prevenció de riscos laborals.
Des del sindicat s'explica que els desplaçaments diaris als llocs de treball són una de les principals fonts d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, principalment pel fet que s'utilitza majoritàriament el vehicle privat. A més de l'impacte ambiental, este model de mobilitat incrementa el risc d'accidents laborals de trànsit, especialment els coneguts com a accidents 'in itinere'.
Ismael Senent, secretari general d'UGT Muntanya-Vinalopó-VegaBaixa, va inaugurar la jornada, subratllant la rellevància d'abordar la transició ecològica i el transport des de la perspectiva de la classe treballadora. Posteriorment, es va desenvolupar un programa tècnic amb la participació de Delia Álvarez, responsable del Gabinet Tècnic de Medi Ambient d'UGT-PV, i tres experts: Ángela Martín-Pozuelo (Universitat de València), qui va analitzar les novetats legislatives; Belén Calahorro Lizondo (ConBici), centrada en la mobilitat activa; i Francesc Arechavala Roe (IDOM), qui va exposar casos pràctics.
UGT recorda que la nova Llei de Mobilitat Sostenible establix un marc regulatori estricte: els centres de treball amb més de 200 persones treballadores (o més de 100 per torn) tenen l'obligació d'elaborar i implantar un Plan de Movilidad Sostenible al Trabajo.
Una de les novetats clau, destacada durant la jornada, és que estos plans hauran de ser negociats obligatòriament amb la representació legal dels treballadors, reforçant així el paper de la negociació col·lectiva com a motor de canvi en la mobilitat laboral.
Amb data límit a finals de 2026 fixada pel Govern, els pròxims mesos són crucials per a iniciar les taules de negociació. UGT-PV defensa fermament que la transició cap a estos nous models de mobilitat ha de ser fruit del diàleg social i la concertació.



