El Sindicat Mèdic denuncia servici del SAMU d'Alcoi sense metge

La unitat d'emergències va funcionar amb un infermer i dos tècnics, fet que el sindicat considera un risc i un incompliment normatiu.

Imatge genèrica d'una ambulància SAMU.
IA

Imatge genèrica d'una ambulància SAMU.

El Sindicat Mèdic ha denunciat que el Servei d'Atenció Mèdica Urgent (SAMU) d'Alcoi i la seua comarca va prestar servici este divendres sense metge a bord, una situació que incompliria la normativa vigent.

El Sindicat Mèdic ha denunciat que el Servei d'Atenció Mèdica Urgent (SAMU) d'Alcoi i la seua comarca va prestar servici este divendres sense metge a bord, una situació que incompliria la normativa vigent i suposa un risc tant per a l'assistència als pacients com per als professionals sanitaris. La informació aportada per la Conselleria de Sanitat es limita a explicar la situació com a passatgera, al contrari de la central sindical que exposa que afecta també a altres localitats.
El delegat del Sindicat Mèdic per al SAMU, Jorge Esteller, ha explicat que la unitat va romandre des de les 9:00 hores integrada únicament per un infermer i dos tècnics conductors, al no haver-se cobert la plaça del facultatiu. Segons relata, va tindre coneixement d'esta circumstància "per casualitat" i afirma que no va aconseguir contactar amb la direcció del Servei d'Emergències Sanitàries (SES) per a obtindre explicacions.
Esteller sosté que esta situació no és un fet aïllat i tem que puga repetir-se en altres punts de la província d'Alacant. Per això lamenta que des de la direcció del servici no es facilite informació sobre l'abast d'este problema ni sobre el número d'unitats que poden estar funcionant sense metge.
El delegat recorda que el funcionament habitual d'un SAMU contempla un equip format per un metge, un infermer i un tècnic conductor. En la seua opinió, prescindir del facultatiu altera de forma substancial la capacitat assistencial d'estes unitats, especialment quan han d'intervenir en patologies que depenen del temps d'actuació, sobretot amb pacients crítics.
En este sentit, advertix que la responsabilitat que assumix el personal d'infermeria en estes circumstàncies és "molt elevada". Segons explica, encara que s'hagen establit protocols per a afrontar la falta de metges, considera que estos no substituïxen les competències pròpies d'un facultatiu i poden deixar als professionals en una situació d'inseguretat jurídica si es produïx un desenllaç advers.

"És com si en una UCI no hi haguera metges intensivistes"

Jorge Esteller · Delegat del Sindicat Mèdic per al SAMU
El representant sindical sosté a més que esta pràctica s'ha anat normalitzant amb el pas del temps degut a l'escassetat de facultatius, encara que insistix que seguix sense ajustar-se a la legislació vigent. "Pareix que tot està bé fins que ocórrega una desgràcia". En paral·lel, fonts de la Conselleria de Sanitat estimaven que el cas d'Alcoi podria reduir-se a alguna incidència concreta.
Esteller critica igualment els protocols implantats fa uns anys per a suplir l'absència de metges mitjançant el suport telefònic d'un coordinador mèdic des del centre de coordinació. Es tracta d'unes mesures que foren concebudes per a pal·liar la falta d'especialistes, però "no tenen validesa ni compten amb el suport de cap entitat mèdica" que avale la substitució de la presència física del facultatiu per instruccions telefòniques.
Per este motiu, el Sindicat Mèdic té previst traslladar esta situació al Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana. L'objectiu, segons explica Esteller, és que l'organisme estudie si s'està produint un incompliment de la normativa que regula la composició de les unitats SAMU i les conseqüències que això pot tindre tant per als pacients com per als professionals.
Des del sindicat insistixen que el problema transcendix el cas concret d'Alcoi i reclamen a la Conselleria de Sanitat i a la direcció del Servei d'Emergències Sanitàries que informen amb transparència sobre el número d'unitats que estan funcionant sense metge en la Comunitat Valenciana, així com sobre les mesures previstes per a garantir la cobertura d'estos llocs.