El projecte educatiu, que es desenvolupa des de fa més d'una dècada, ha aconseguit conscienciar a més de 300 estudiants en matèria de participació ciutadana i medi ambient, mitjançant plantacions i neteges d'espais naturals. En concret, cinc centres han actuat al riu Palància i un a la platja del Port de Sagunt.
La iniciativa 'Participa!' es basa en tres sessions: una teòrica sobre participació ciutadana i problemes ambientals locals, una segona pràctica d'intervenció directa al territori, i una tercera de comunicació grupal on els estudiants expliquen la importància de la seua actuació.
Els instituts participants, com l'IES María Moliner, Clot del Moro, Camarena, Altos Hornos i Jaume I, han dut a terme plantacions de vegetació autòctona en diferents trams del riu Palància, a més de batudes de neteja per a tractar el riu com un ecosistema viu. L'IES Camp de Morvedre ha centrat els seus esforços en la platja del Port de Sagunt, plantant flora litoral autòctona per a millorar el sistema dunar.
Les espècies vegetals han sigut proporcionades pel Centre d'Investigació i Experimentació Forestal (CIEF) de la Generalitat Valenciana i pel viver del Servei Devesa-Albufera de l'Ajuntament de València. La SAG també ha col·laborat, facilitant un camió cisterna per al reg de les plantacions al Palància.
La darrera sessió del projecte culmina amb una comunicació per grups, on els estudiants informen i expliquen la rellevància de la seua intervenció, reflectint així l'esforç conjunt de l'alumnat i el professorat en la conscienciació ambiental.




