Gandia destinarà 11 milions a previndre inundacions i millorar infraestructures

El pla, que no apujarà el rebut de l'aigua, inclou un nou dipòsit de tempestes i un sistema d'alerta primerenca.

Imatge genèrica d'obres per a infraestructures hidràuliques.
IA

Imatge genèrica d'obres per a infraestructures hidràuliques.

L'Ajuntament de Gandia ha presentat un ambiciós programa d'inversions de 11 milions d'euros fins al 2035 per a millorar la seua infraestructura hídrica i reforçar la protecció davant pluges torrencials.

El consistori destinarà esta quantitat a través de l'empresa mixta Actuacions Ambientals Integrals (AAI), garantint que els ciutadans no patisquen cap increment en el seu rebut de l'aigua per a finançar estes treballs. L'alcalde, José Manuel Prieto, acompanyat per les regidores Alicia Izquierdo i Adrià Vila, ha detallat les actuacions previstes.
Una de les obres principals serà la construcció d'un nou tanque de tempestes en la zona nord de la platja, prop de l'hotel Tres Anclas. Amb una capacitat de 6.000 metres cúbics i una inversió superior als 8 milions d'euros, esta infraestructura millorarà l'emmagatzematge temporal d'aigües pluvials i la protecció del litoral.
A més, a principis del pròxim any es posarà en marxa un sistema d'alerta primerenca contra inundacions. Este projecte, pressupostat en 881.700 euros, utilitzarà una plataforma avançada de predicció meteorològica que integrarà dades de pluviòmetres, estacions pròpies i el radar de l'AEMET per a anticipar creixudes i activar els protocols d'emergència.
També es construirà un dipòsit a cel obert en l'avinguda Enginyer Navarro Reverter, amb una capacitat de 5.000 metres cúbics i un pressupost de 825.000 euros, per a reduir l'acumulació d'aigua en una de les zones més problemàtiques. El pla inclou, així mateix, la impermeabilització dels col·lectors de la zona de Kentucky (més de 100.000 euros) i estudis per a millorar la inundabilitat en els Marenys de Rafalcaid.
Per altra banda, es destinaran prop de 500.000 euros a la millora de la xarxa d'abastiment d'aigua de Marxuquera, substituint trams deteriorats per a reduir fugues i millorar el servici.
L'alcalde ha subratllat la importància d'actuar davant el canvi climàtic, especialment en la conca mediterrània. La regidora Alicia Izquierdo ha destacat el compromís amb la sostenibilitat i la construcció d'infraestructures preventives, algunes visibles i altres invisibles, com els dipòsits de tempestes, que formaran part de la 'Gandia Verda'.
Izquierdo també ha anunciat que la Junta de Govern aprovarà el pla urbanístic de l'Anella Verda, un document clau per a la protecció dels espais naturals. El regidor Adrià Vila ha confirmat la viabilitat econòmica del programa, dissenyat segons els ingressos previstos fins al 2035.
Prieto ha recordat que l'Ajuntament ha invertit més de 40 milions d'euros en el cicle integral de l'aigua en les últimes dues dècades, inversions que han permés a la ciutat recuperar-se ràpidament d'episodis meteorològics extraordinaris sense danys personals.