El Ministeri de Transportes ha tancat des d'este dimarts i fins al pròxim 3 de juliol el pont de la Ronda Est de Picanya, l'únic pas operatiu per al trànsit de vehicles sobre el barranc del Poyo després de la DANA del 29 d'octubre de 2024. El municipi romandrà onze dies sense cap connexió directa entre els dos marges del cabal, fet que ha provocat el rebutge tant de l'equip de govern local, format pel PSPV, com de Compromís, que critiquen la "falta de coordinació i d'informació" per part de l'organisme estatal.
El pont de la Ronda Est va ser l'únic que va resistir la força de la barrancada que va arrasar les infraestructures del municipi fa quasi dos anys. Des d'aleshores, ha exercit un paper fonamental per a garantir la mobilitat diària entre les dos parts del nucli urbà, permetent el pas de vehicles, vianants i servicis d'emergència, a més de facilitar la restitució de servicis bàsics com el subministrament d'aigua potable o l'electricitat després de la catàstrofe.
L'Ajuntament de Picanya assegura que l'única comunicació oficial del seu tancament va arribar dilluns a les 18:30 hores, a penes unes hores abans que entrara en vigor la restricció. Segons explica a través de les seues xarxes socials, durant les últimes setmanes havia sol·licitat de forma reiterada a la Secretaria d'Estat de Transportes ajornar estes obres fins que estiguera operatiu el denominat Pont de la Memòria, situat entre la travessia de la Diputació i la rotonda Andreu Alfaro, petició que finalment no ha sigut atesa.
Des del govern municipal consideren la decisió "injustificada i decebedora" i lamenten la forma en què s'ha comunicat el tancament. Al seu paréixer, el Ministeri ha actuat "sense la sensibilitat necessària" cap a la situació que encara travessa Picanya un any i mig després de la DANA i "sense respectar" el principi de col·laboració entre administracions.
El consistori sosté que el tancament obliga a desviar l'eixida cap al nord per la CV-33, en direcció a Torrent, cosa que previsiblement incrementarà el trànsit en distints punts del municipi. Així mateix, anuncia que treballarà per a accelerar al màxim les actuacions i minimitzar les afeccions sobre la circulació mitjançant una reorganització del trànsit, sobretot en la rotonda dels Vents.
Malgrat les seues crítiques, l'Ajuntament de Picanya insistix que la seua discrepància "no naix de cap voluntat de confrontació" amb el Ministeri de Transportes, sinó de l'obligació de defensar els interessos dels veïns i reduir l'impacte que les obres tindran sobre el seu dia a dia. En este sentit, el consistori assegura que seguirà col·laborant amb la resta d'administracions per a agilitzar els treballs i restablir com més prompte millor la normalitat.
Compromís reclama més transparència i planificació
Al rebutge de l'equip de govern s'ha sumat també el del grup municipal de Compromís. El seu portaveu, Guillem Gil, ha mostrat el seu "malestar i sorpresa" pel tall del pont, en considerar que la decisió s'ha adoptat sense informació suficient ni una explicació detallada dels treballs previstos. La formació sosté que el Ministeri hauria d'haver adaptat el calendari de les obres tenint en compte que ni el pont de la travessia de la Diputació ni l'antic Pont Vell no es troben encara en servici.
Al seu paréixer, mantindre obert el pont de la Ronda Est fins a disposar d'una alternativa hauria evitat tallar l'única connexió que permet la mobilitat habitual del municipi, especialment durant les hores punta. Compromís també reclama explicacions sobre els retards acumulats en les infraestructures alternatives i considera que el Govern central hauria d'haver coordinat millor la planificació de les actuacions amb l'Ajuntament de Picanya per a reduir les afeccions sobre els desplaçaments diaris dels veïns.
Onze dies amb un únic accés alternatiu
El tancament del pont de la Ronda Est suposarà un important canvi en la mobilitat de Picanya fins al pròxim 3 de juliol. Durant eixe període, els desplaçaments cap al nord hauran de realitzar-se a través de la CV-33, obligant a modificar els itineraris habituals de milers de veïns que des de la DANA havien recuperat parcialment la normalitat gràcies al funcionament del pont de la Ronda Est.




