Els fertilitzants utilitzats en l'agricultura intensiva, especialment la de regadiu, i els residus de la ramaderia industrial estan contaminant l'aigua de més de 260.000 ciutadans espanyols. Segons un estudi d'Ecologistas en Acción, l'aigua de 332 municipis supera el límit legal permès de nitrats, posant en risc la salut dels seus habitants.
L'informe assenyala que esta contaminació afecta especialment els municipis més xicotets, amb menys recursos per a tractar l'aigua, i a les dones, que sovint s'encarreguen de recollir l'aigua. La situació es considera estructural per a 47 municipis de diverses comunitats autònomes, que porten patint-la anualment des del 2021.
La meitat dels municipis espanyols (un 51,25%) consumeix diàriament aigua amb més de 6mg/l de nitrats, una quantitat que, segons estudis científics, incrementa el risc de patir càncer colorrectal i de pròstata. Ecologistas en Acción critica que el model agrícola i ramader intensiu prioritze el benefici econòmic sobre la salut pública i la protecció dels ecosistemes.
L'organització ecologista proposa un canvi dràstic en el model ramader de macrogranges i en l'agricultura dependent de fertilitzants. Demanen al Ministeri de Sanitat que reduïsca el límit permés de nitrats en aigua potable a 6mg/l i que aplique el principi de 'qui contamina paga' a les empreses responsables d'esta contaminació.




