El conjunt fortificat del Grau Vell de Sagunt ha fet un pas de gegant en la recuperació del seu llegat històric. El nou Centre d’Interpretació de la Cultura Mediterrània i del Port Arse-Saguntum ja és una realitat i obri les seues portes al públic de manera immediata. Este nou espai museístic interactiu recorre l’evolució d’este enclavament marítim estratègic al llarg dels segles, connectant el passat iber i romà de la ciutat amb l’actualitat.
L’ambiciós projecte de rehabilitació, museïtzació i tematització del fortí i de l’antic magatzem portuari del segle XVIII s’ha finançat mitjançant els fons europeus NextGenerationEU, dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. L’alcalde de Sagunt, Darío Moreno, ha destacat durant la inauguració que amb esta obra es recupera «un element clau del nostre patrimoni històric i marítim», salpant així «un deute pendent amb el municipi i, particularment, amb la gent del Grau Vell».
El museu està dissenyat per oferir una experiència immersiva gràcies a l’ús d’elements audiovisuals i codis QR que donen accés a una completa guia digital de l’espai. L’antic magatzem acull cinc sales dedicades a àrees clau del patrimoni local: la història de la marineria, des de les primeres rutes iberes fins a les dinàmiques marítimes actuals; l’arqueologia i entorn, dedicada al jaciment arqueològic local, l’arqueologia marina i el nucli urbà del Grau Vell; el port industrial, un repàs al desenvolupament industrial de la Fàbrica i el nucli del Port de Sagunt; l’espai natural, una finestra a la biodiversitat de la Marjal dels Moros; i la restauració, un espai que explica el complex procés tècnic per recuperar el Fortí.
A més, la torre del complex compta amb elements explicatius i una rèplica exacta d’un canó del segle XVIII, tot i que la bateria fortificada encara no és visitable en esta primera fase. «La ciutadania podrà trobar en estes sales tota l’evolució de la ciutat de Sagunt i de la seua cultura en relació amb la mar des de l’època iber-romana fins a l’actualitat», ha assenyalat la regidora de Patrimoni Cultural i Turisme, Natalia Antonino.




