La nova depuradora de Sagunt millorarà el servici i permetrà reutilitzar l'aigua

La Generalitat invertix 50,77 milions d'euros en una infraestructura estratègica per a la comarca.

Imatge genèrica de la construcció d'una depuradora.
IA

Imatge genèrica de la construcció d'una depuradora.

La Generalitat avança en la construcció de la nova estació depuradora d'aigües residuals de Sagunt, una actuació estratègica amb una inversió de 50,77 milions d'euros.

Esta obra permetrà reforçar el sistema de sanejament i depuració de la localitat i la seua àrea d'influència, garantint capacitat suficient per a atendre el creixement urbà, industrial i poblacional previst. La instal·lació possibilitarà reutilitzar l'aigua per a noves indústries, com PowerCo, i per a l'agricultura de la comarca.
El vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, ha destacat que l'actuació és una mostra del compromís del Consell amb infraestructures hidràuliques modernes i eficients. En la visita l'han acompanyat el gerent de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR), José Aparicio, i representants de l'Ajuntament de Sagunt.
L'actuació, finançada per l'EPSAR i la Unió Europea a través del programa Feder Comunitat Valenciana 2021-2027, va començar enguany i s'espera que el gruix dels treballs estiga finalitzat en 2027. La nova infraestructura donarà servici a Sagunt, Estivella, Albalat dels Tarongers, Gilet i Petrés, a més de respondre a les necessitats del desenvolupament de Parc Sagunt II i de nous projectes industrials.
Martínez Mus ha subratllat que la inversió en sanejament i reutilització de l'aigua és una ferramenta essencial per a reforçar la competitivitat del territori i atraure inversió. La transformació de l'actual depuradora inclou una estació de bombeig amb depòsit de tormentes per a millorar la resposta davant episodis de pluges intenses i augmentar l'eficiència.
La incorporació de tractament terciari permetrà incrementar la reutilització de l'aigua regenerada, afavorint un ús més sostenible dels recursos hídrics i aportant noves garanties per a l'agricultura, la indústria i la conservació del medi natural. Contribuirà també a millorar la qualitat de les aigües del riu Palancia i de l'entorn de la Marjal dels Moros.
Paral·lelament, s'ha licitat la redacció del III Pla Director de Sanejament, Depuració i Reutilització d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, amb una inversió de 2,75 milions d'euros. Este document serà la 'fulla de ruta' per a la gestió del cicle integral de l'aigua fins al 2045, identificant necessitats i prioritzant inversions.
El nou pla impulsarà la reutilització d'aigua regenerada, la millora de la qualitat ambiental de rius i litoral, i l'eficiència energètica. També s'han licitat els Plans Integrals de Gestió dels Sistemes de Sanejament de les grans aglomeracions urbanes, amb una inversió superior a 10 milions d'euros, per a anticipar-se al canvi climàtic i millorar les xarxes.