Esta obra permetrà reforçar el sistema de sanejament i depuració de la localitat i la seua àrea d'influència, garantint capacitat suficient per a atendre el creixement urbà, industrial i poblacional previst. La instal·lació possibilitarà reutilitzar l'aigua per a noves indústries, com PowerCo, i per a l'agricultura de la comarca.
El vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, ha destacat que l'actuació és una mostra del compromís del Consell amb infraestructures hidràuliques modernes i eficients. En la visita l'han acompanyat el gerent de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR), José Aparicio, i representants de l'Ajuntament de Sagunt.
L'actuació, finançada per l'EPSAR i la Unió Europea a través del programa Feder Comunitat Valenciana 2021-2027, va començar enguany i s'espera que el gruix dels treballs estiga finalitzat en 2027. La nova infraestructura donarà servici a Sagunt, Estivella, Albalat dels Tarongers, Gilet i Petrés, a més de respondre a les necessitats del desenvolupament de Parc Sagunt II i de nous projectes industrials.
Martínez Mus ha subratllat que la inversió en sanejament i reutilització de l'aigua és una ferramenta essencial per a reforçar la competitivitat del territori i atraure inversió. La transformació de l'actual depuradora inclou una estació de bombeig amb depòsit de tormentes per a millorar la resposta davant episodis de pluges intenses i augmentar l'eficiència.
La incorporació de tractament terciari permetrà incrementar la reutilització de l'aigua regenerada, afavorint un ús més sostenible dels recursos hídrics i aportant noves garanties per a l'agricultura, la indústria i la conservació del medi natural. Contribuirà també a millorar la qualitat de les aigües del riu Palancia i de l'entorn de la Marjal dels Moros.
Paral·lelament, s'ha licitat la redacció del III Pla Director de Sanejament, Depuració i Reutilització d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, amb una inversió de 2,75 milions d'euros. Este document serà la 'fulla de ruta' per a la gestió del cicle integral de l'aigua fins al 2045, identificant necessitats i prioritzant inversions.
El nou pla impulsarà la reutilització d'aigua regenerada, la millora de la qualitat ambiental de rius i litoral, i l'eficiència energètica. També s'han licitat els Plans Integrals de Gestió dels Sistemes de Sanejament de les grans aglomeracions urbanes, amb una inversió superior a 10 milions d'euros, per a anticipar-se al canvi climàtic i millorar les xarxes.




