L'Agència Valenciana Antifraude (AVAF) ha decidit arxivar la denúncia interposada per Vox arran de les presumptes irregularitats en la contractació del polèmic semàfor foto-roig instal·lat en una via de la platja de Canet d'en Berenguer. Este dispositiu va generar nombroses multes de 200 euros i la pèrdua de quatre punts del carnet de conduir, provocant una forta mobilització veïnal.
Tot i l'arxivament, l'informe de l'AVAF assenyala que no hi ha "elements de judici suficients que aconsellin l'inici d'una actuació investigadora". No obstant això, l'agència deixa clar que s'han produït "malas pràctiques" en tot el procediment, des de l'adjudicació fins a l'execució i liquidació del contracte. Es descriu la gestió com a "manifestament ineficient" i es posa en dubte la "insuficient diligència en la gestió administrativa i recaptatòria, amb el risc de la pèrdua d'ingressos públics".
Pel que fa a la contractació, l'AVAF indica que, tot i estar dins dels "paràmetres legals", s'han detectat "incidències en la preparació i adjudicació". Recomana que, fins i tot en contractes menors, s'incorporen almenys tres pressupostos de diferents proveïdors, cosa que no s'ha contemplat en este cas. Les principals "irregularitats" es troben en l'execució i liquidació del contracte.
Les dades aportades pel consistori revelen 2.730 denúncies rebudes, amb un import total de sancions de 548.000 euros. L'empresa adjudicatària hauria de facturar 109.008 euros, una xifra que supera àmpliament el límit màxim establert en el contracte de 15.000 euros (sense IVA). L'agència considera que esta situació podria evidenciar una "utilització fraudulenta del contracte menor" i un risc directe per als interessos econòmics municipals, ja que si no s'incoen tots els expedients, es podria produir un perjudici a les arques públiques. La recaptació actual de l'administració local és de 43.400 euros.
La documentació investigada per l'AVAF també mostra discrepàncies en els expedients incoats (1.401, per un import de 280.200 euros) i les sancions finalment recaptades (413, per 43.400 euros). L'empresa ja ha cobrat 8.744 euros i té pendent de cobrament una altra factura de 8.624 euros, sumant un total de 17.368 euros. L'informe suggereix que l'empresa podria haver cobrat de més, insistint en una "tramitació deficient i un evident risc en la gestió econòmica pública", així com una "inadequada delimitació del risc assumit".
Addicionalment, s'assenyala una "interrupció en la prestació del servici" des del 22 d'abril de 2025, coincidint amb les protestes veïnals. També es detecta un "incompliment en la facturació mensual prevista", amb només dos factures emeses quan se n'esperaven més. El consistori reconeix incidències informàtiques de l'empresa gestora, però l'agència li recrimina la falta d'informació sobre les causes, els expedients en tràmit i les mesures correctores per a evitar la pèrdua de sancions.




